הוספת פריטים סמליים לשולחן או לקערת ליל הסדר

צוות התוסף 'מה ישתנה?, בעריכת אילת אסקוזידו

הצעות לסדר:

מנהגים שונים התחדשו לאחרונה בקהילות שוויוניות. למשל: הנחת תפוז בקערת הסדר כדי לסמל את השוויון בין המינים ובין בני האדם; או מזיגת כוס מרים – גביע מים לזכר מרים הנביאה, כביטוי לריפוי ולמקומן של הנשים בסיפור יציאת מצרים.
הנה כמה הצעות לחידושים מתאימים לשנה זו:

  • השנה נכרוך סביב הגביעים או המפיות סרט צהוב, לציון הציפייה של כולנו לשובם של החטופות, החטופים והנעדרים.
  • נוסיף לקערת הסדר לימון, זכר לאירועי שבעה באוקטובר, סמל לגעגועים ולדאגה לשלומם של החטופות והחטופים, לצער על הנופלים ועל ההרוגים, לכאב הפצועים. אבל גם כסמל לתקווה, שכן לימון עשוי להפוך ללימונדה, לתקווה שיבואו ימים טובים יותר.
  • נעמיד על שולחן הסדר עציץ או עציצים, במקום זרי פרחים, כדי להזכיר את המפונים העקורים מבתיהם זה חודשים רבים. מי ייתן וישובו בשלום ובבטחה במהרה למקומם.
  • השנה, בשעה שאנו מתמודדים עם משבר, אובדן וכאב, אנו חווים גם את התעלות הרוח הישראלית – בנתינה, בחסד ובהתגייסות. אפשר לסמל גם את אלה על שולחן הפסח בענף זית או בכלנית אדומה. לכבוד המתנדבות והמתנדבים – המביטים סביבם ושואלים: למי אני יכול/ה לעזור? איך אני יכול/ה לתמוך? – נוסיף לשולחן כלנית. סימן לאביב ולצמיחת התקווה והאמונה, לתקומתנו מתוך השברים והאבל, כדי שנזכור ש"שקיעות בהר תבערנה ותדעכנה, אבל כלניות תמיד תפרחנה" כמילותיו של נתן אלתרמן. עם ישראל זוקף קומה גם בימים הקשים ביותר. ביחד נבנה קומה שתביא תיקון וגאולה לעולם.

מתוך "מה ישתנה?" תוסף להגדה של פסח בהוצאת יוצרים זכרון, בהמ"ד לרבנים ע"ש שכטר, כנסת הרבנים בישראל והתנועה המסורתית, לעיון והורדת התוסף לחצו כאן